Svar: Hvor længe skal vi tilføje MME i maden?
15. oktober 2022
Alder:
12 mdr.
Kære Lucas mor
Tak for dit brev og tusind tak for dine søde ord - jeg er kun glad for at kunne hjælpe, og stort tillykke med 1 års fødselsdagen:)
Nu hvor Lucas er blevet et år, så vil det være rigtig fint at stoppe med modermælkserstatning. I stedet kan du stadig amme ham, og så kan han tilbydes letmælk af kop. Han bør dog kun få ca. 100 ml komælk dagligt lige nu, men i løbet af de næste par måneder kan han gå helt over til komælk - både drikkemælk og yoghurt og kan på den måde spise fuldstændig ligesom I andre. Da du fortsætter med at amme, og det lyder som om, at du planlægger at amme 2-3 gange dagligt lidt endnu, så kan du også uden problemer lave hans grød med vand og uden mælk, og han vil stadig få sit mælkebehov dækket via dig.
Du kan derfor bruge den modermælkserstatning, som du har indkøbt, men når der ikke er mere tilbage, så vil det være fint, at du stopper helt med erstatning og holder dig til at amme ham - og så naturligt sikre ham kalk og jern via en varieret kost.
Han får f.eks. kalk via grove og grønne grøntsager som broccoli, grønkål, bønner, rød- og hvidkål, persillerod, pastinak, selleri og porre... Han får også kalk via havregryn, fuldkornsgrød, fuldkornsbrød, fuldkornspasta og lignende, ligesom der også er kalk i fisk med små ben f.eks. makrel og marinede sild - og også kalk i ost.
Jern får han, når du tilbyder ham nogle af de samme ting - f.eks. grove grønne grøntsager og fuldkorn, men også via æg, kød (herunder indmad som lever) og fisk. Der er også jern i f.eks. spinat, rødbeder og rosiner... (han må dog ikke få for mange rosiner).
Det anbefales, at børn fra 1 års alderen tilbydes min 350 ml mælk og max 500 ml mælk dagligt. Der bør gives letmælk af kop, og der kan også gives yoghurt, som bør være af sødmælkstypen, A38 (3.5%) eller tykmælk. Produkter som skyr, fromage frais, ymer og ylette bør tidligst gives fra 2 års alderen.
Amning kan bibeholdes så længe, at både mor og barn trives med det. Der er ingen problemer i, at du stille og roligt sløjfer natteamning og f.eks. bibeholder amning, før han puttes til natten. De fleste børn vil trives rigtig godt med amning én gang i døgnet, og det kan netop være en dejlig måde at sige farvel til dagen på. Får han et glas letmælk til sin grød om morgenen eller til godnatgrøden, måske lidt havrefras med letmælk på, en portion yoghurt om eftermiddagen, lidt sovs til sin mad om aftenen - og spiser han generelt varieret med udgangspunkt i jeres mad, så vil han være rigtig fint dækket ind.
Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig god appetit :)
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske