Svar: Hvor længe skal vi tilføje MME i maden?

15. oktober 2022

Alder:
12 mdr.

Kære Lucas mor

Tak for dit brev og tusind tak for dine søde ord - jeg er kun glad for at kunne hjælpe, og stort tillykke med 1 års fødselsdagen:)

Nu hvor Lucas er blevet et år, så vil det være rigtig fint at stoppe med modermælkserstatning. I stedet kan du stadig amme ham, og så kan han tilbydes letmælk af kop. Han bør dog kun få ca. 100 ml komælk dagligt lige nu, men i løbet af de næste par måneder kan han gå helt over til komælk - både drikkemælk og yoghurt og kan på den måde spise fuldstændig ligesom I andre. Da du fortsætter med at amme, og det lyder som om, at du planlægger at amme 2-3 gange dagligt lidt endnu, så kan du også uden problemer lave hans grød med vand og uden mælk, og han vil stadig få sit mælkebehov dækket via dig.

Du kan derfor bruge den modermælkserstatning, som du har indkøbt, men når der ikke er mere tilbage, så vil det være fint, at du stopper helt med erstatning og holder dig til at amme ham - og så naturligt sikre ham kalk og jern via en varieret kost.

Han får f.eks. kalk via grove og grønne grøntsager som broccoli, grønkål, bønner, rød- og hvidkål, persillerod, pastinak, selleri og porre... Han får også kalk via havregryn, fuldkornsgrød, fuldkornsbrød, fuldkornspasta og lignende, ligesom der også er kalk i fisk med små ben f.eks. makrel og ...

Annonce

... marinede sild - og også kalk i ost.

Jern får han, når du tilbyder ham nogle af de samme ting - f.eks. grove grønne grøntsager og fuldkorn, men også via æg, kød (herunder indmad som lever) og fisk. Der er også jern i f.eks. spinat, rødbeder og rosiner... (han må dog ikke få for mange rosiner).

Det anbefales, at børn fra 1 års alderen tilbydes min 350 ml mælk og max 500 ml mælk dagligt. Der bør gives letmælk af kop, og der kan også gives yoghurt, som bør være af sødmælkstypen, A38 (3.5%) eller tykmælk. Produkter som skyr, fromage frais, ymer og ylette bør tidligst gives fra 2 års alderen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Amning kan bibeholdes så længe, at både mor og barn trives med det. Der er ingen problemer i, at du stille og roligt sløjfer natteamning og f.eks. bibeholder amning, før han puttes til natten. De fleste børn vil trives rigtig godt med amning én gang i døgnet, og det kan netop være en dejlig måde at sige farvel til dagen på. Får han et glas letmælk til sin grød om morgenen eller til godnatgrøden, måske lidt havrefras med letmælk på, en portion yoghurt om eftermiddagen, lidt sovs til sin mad om aftenen - og spiser han generelt varieret med udgangspunkt i jeres mad, så vil han være rigtig fint dækket ind.

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig god appetit :)

Fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder